Jak fotografować z wbudowaną lampą błyskową?

 

nikond7000blog

Wbudowana lampa błyskowa to zło konieczne? No niekoniecznie 🙂 Jeśli nauczysz się z niej umiejętnie korzystać to skorzystają tylko na tym Twoje zdjęcia i nie będzie mowy o zalewie sztucznego światła z lampy błyskowej.

 

Dlaczego wbudowana lampa błyskowa?


Jeśli nie masz zewnętrznej lampy błyskowej to postaraj się maksymalnie wykorzystać to co już masz czyli wbudowaną lampę błyskową.


Być może słyszałeś, że wbudowana lampa błyskowa to zło konieczne i lepiej z niej zrezygnować.

Scott Kelby w swojej książce: "Sekrety mistrza fotografii cyfrowej" pisze o niej tak:

"Wbudowana lampa błyskowa aparatu ma tylko jeden cel: zalać fotografowany obiekt najbardziej płaskim, jaskrawym, nieprzyjemnym światłem, jakie tylko udało się uzyskać współczesnemu człowiekowi."

Jakie jest moje zdanie?

Zdaję sobie sprawę, że nie każdego może być stać na zewnętrzną lampę błyskową. Dlatego też: jak się nie ma tego co się lubi to się lubi co się ma 🙂

Umiejętne korzystanie z wbudowanej lampy  błyskowej pozwoli Ci wycisnąć z niej wszystko to co najlepsze z korzyścią dla Twoich zdjęć.

 

Jeśli masz niedoskonałe narzędzie postaraj się wycisnąć z niego maksa bo nie zawsze będziesz miał przecież dostęp do zewnętrznej lampy lub do innych źródeł światła.


Jaki jest pierwszy podstawowy błąd podczas fotografowania z wbudowaną lampą błyskową?


Jednym z podstawowych błędów fotografowania z wbudowaną lampą błyskowa jest cały czas fotografowanie na ustawieniach domyślnych.


Kluczem jest tutaj umiejętne fotografowanie z wbudowaną lampą błyskową żeby wykorzystać cały jej potencjał i możliwości. Zanim jednak do tego przejdę musisz wiedzieć w  jaki sposób działa wbudowana lampa błyskowa.


Jak działa wbudowana lampa błyskowa?


Tryby automatyczne


W trybach automatycznych wbudowana lampa błyskowa uruchamia się automatycznie.W tym trybie masz ograniczone możliwości jeśli chodzi o ustawienia wbudowanej lampy błyskowej.
W moim przypadku w trybie automatycznym mogę wybrać następujące opcje:

 

  • fotografowanie bez lampy błyskowej,
  • fotografowanie z lampą błyskową,
  • fotografowanie z lampą błyskową z opcją redukcji efektu czerwonych oczu.

 

Tryby kreatywne


Jeśli chcesz jednak jak najpełniej wykorzystywać możliwości jakie daje Ci wbudowana lampa błyskowa to korzystaj z kreatywnych trybów fotografowania czyli z trybów: 

  • automatyka programowa,
  • preselekcja czasu naświetlania,
  • preselekcja przysłony,
  • trybu manualnego.

 

Oczywiście wbudowane lampy błyskowe mają ograniczone możliwości i najlepiej sprawdzają się tam gdzie fotografowany obiekt znajduje się w odległości 4 metrów od Ciebie.


Jeśli chcesz zwiększyć zasięg swojej wbudowanej lampy błyskowej to podnieś parametr ISO. Ponieważ im większy jest parametr ISO tym większy jest zasięg lampy błyskowej.


Jak fotografować z wbudowaną lampą błyskową?


Jednym z podstawowych błędów podczas fotografowania wbudowaną lampą błyskową jest to, że nie korzystamy z regulacji siły błysku tylko fotografujemy na wartościach domyślnych.


Czym jest regulacja siły błysku?


Regulacja siły błysku polega na tym, że fotografujesz z lampą błyskową o różnym natężeniu mocy błysku. Dzięki temu możesz uzyskać bardziej naturalny efekt na swoich zdjęciach.


W zależności od tego jakim aparatem fotografujesz kompensację siły błysku możesz regulować w różnym zakresie.U mnie można regulować siłę błysku w zakresie -3 EV (ciemniej) do +1 EV (jaśniej).


To o czym musisz pamiętać to to, że kompensując siłę błysku zmienia się tylko ilość światła, która jest emitowana przez flesz. Natomiast zmianie nie ulegają takie parametry jak: czas naświetlania, wartość przysłony czy też parametry ISO.


Zobacz na przykładzie poniżej jak regulacja siły błysku wpływa na wygląd zdjęć:


Zdjęcie 1

Kompensacja siły błysku: brak

lampablyskowa0

Zdjęcie 2

Kompensacja siły błysku: + 0,3

lampablyskowa03

Zdjęcie 3

Kompensacja siły błysku: + 1

lampablyskowa1

Zdjęcie 4

Kompensacja siły błysku: – 0,3

lampablyskowa-03

Zdjęcie 5

Kompensacja siły błysku: – 3

lampablyskowa-3

 

W jaki sposób korzystać z kompensacji siły błysku?


W przypadku jasnych obiektów użyj kompensacji dodatniej. Natomiast w przypadku ciemnych obiektów zastosuj kompensację ujemną.


Wielkość kompensacji błysku będzie tutaj zależała od kolorystyki, która znajduje się na zdjęciu. Wymaga to oczywiście czasu i praktyki żeby umiejętnie dopasować kompensację siły błysku.

 

Pamiętaj, że biegłość w panowaniu nad tym parametrem będzie zależała od ilości ćwiczeń, które wykonasz oraz od ilości czasu, który zainwestujesz.


Dobrej zabawy!!!

5 przemyśleń nt. „Jak fotografować z wbudowaną lampą błyskową?

  1. Witam czytając o wbudowanej lampie błyskowej to się zgadza jak się jeszcze ma taki obiektyw 70-300mm to przy lampie wbudowanej pada cień obiektywu ja dokupiłem lampę zewnętrzną Metz 36 AF-5 digital i lepiej doświetla ale tylko działa przód tył albo mi oświetla na wprost gdy podniosę do góry to ładnie mi daje odbicie od sufitu podobnie gdy przerzucę do tyły lekki cień daje w tedy muszę zmienić przysłonę i ISO na jaśniejszy jak założyłem 70-300 to raz że w pomieszczeniu prawie nic nie daje tylko zamazany obraz a po drugie był cień tego obiektywu jedynie jak założę 18-105mm to fotki portretowe ładnie wyglądają

  2. Dobry artykuł ale warto by było wspomnieć o dyfuzorze zakładanym na wbudowaną lampę błyskową. Dyfuzor, w prawdzie, trochę ogranicza siłę światła ale zmiękcza błysk i nieznacznie rozprasza cienie ale za razem lampa błyskowa daje większą powierzchnię oświetlenia.
    Pozdrawiam serdecznie.

    1. Dziękuję za uwagę 🙂 Jak najbardziej dyfuzor również będzie bardzo pomocny podczas fotografowania wbudowaną lampą 🙂 Pozdrawiam serdecznie 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *